Moving Cancer Care: bewegen tijdens en na kanker (online cursus)

Wil je meer te weten komen over de voordelen van bewegen tijdens en na kanker? Wil je mensen begeleiden naar meer beweging en hen helpen om barrières te overwinnen? Ben jij de persoon die bewegen een plaats wil geven in het multidisciplinaire team rond de persoon met kanker? Dan zit je goed met deze +-4u durende online module die je zelfstandig, in je eigen tijd, kan doorlopen.
Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat bewegen zeer zinvol is voor personen die te maken krijgen met kanker. Personen met kanker die hiermee starten vanaf de kankerdiagnose hebben enerzijds een lager risico op kankermortaliteit en -herval. Daarnaast heeft een actieve levensstijl ook een positieve invloed op levenskwaliteit (cfr. lichaamsbeeld, emotioneel welzijn, slaap en vermoeidheid, fysiek functioneren, sociaal functioneren en angst- en pijnklachten). Bovendien is bewegen (op maat) voor heel wat personen met kanker veilig.

Toch ervaren personen met kanker heel wat drempels om tot beweging te komen en is ondersteuning van een mantelzorger en/of een zorg- of beweegprofessional wenselijk. In deze online module krijg je de nodige informatie om stapsgewijs met de persoon met kanker aan de slag te gaan.

De online cursus rond bewegen tijdens en na kanker vloeit voort uit een driejarig Projectmatig Wetenschappelijk Onderzoek genaamd Moving Cancer Care. Naast de online module worden in de toekomst ook praktijkmodules georganiseerd op de campussen van Arteveldehogeschool. Hou dus zeker onze communicatiekanalen in de gaten.
Cliëntgerichtheid
Coachen