Buurtmakers slotevent

DONDERDAG 7 DECEMBER 2023
Vier samen met ons de trajecten, inzichten en samenwerkingen uit het VLAIO STEM-partnerschap Buurtmakers! 🙌🏽

Buurtmakers ging drie jaar lang aan de slag met jongeren in een kwetsbare situatie om hun buurt wijzer te maken. Circulair denken, STEM en onderzoeken & ontwerpen stonden centraal.

We vieren graag met jou de resultaten!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

We nodigen je uit om gratis in te schrijven voor:

14.00 - 15.00                                          Buurtmakers: terugblik en inzichten

15.00 - 15.45                                          Workshops deel 1

16.00 - 16.45                                          Workshops deel 2

17.00 - 18.30                                          Belevingsmarkt met een hapje en een drankje

Wat mag je verwachten?

1. Buurtmakers: terugblik en inzichten

In deze plenaire sessie maak je kennis met enkele trajecten uit Buurtmakers. We vertellen je er graag hoe we met jongeren hun nood aanpakten in Gent, Zelzate, Eeklo en Ronse. Kom te weten hoe ook jouw buurt wijzer kan worden door onze ervaringen.

2. Workshops

Maak je keuze uit onze 5 hands-on workshops waarin je zelf aan de slag gaat als Buurtmaker. Je kan inschrijven voor 2 workshops.

• Talentvolle jongeren in kwetsbaarheid versterken

TAJO (Talentenatelier voor Jongeren) organiseert voor meer dan 450 maatschappelijk kwetsbare jongeren elke zaterdag ervaringsgerichte ateliers. Ze versterken de jongeren door hun zelfkennis en zelfvertrouwen te verhogen. Laat je inspireren door de werking van TAJO voor jouw jeugdwerk.

• Plastics shredden en opnieuw vormen

Kunststoffen en vooral de enorme berg kunststofafval die we erdoor creëren komen de laatste jaren meer en meer negatief aan bod in het nieuws.
In deze workshop ga je hands-on kunststoffen shredden, smelten en opnieuw persen in een nieuwe vorm zodat de levensduur ervan aanzienlijk verlengd wordt.

• Samenwerkingen verkennen

We kunnen praten over, maar ook met elkaar! Hoe kunnen we elkaar versterken en in de toekomst samenwerken? Hoe kunnen we jongeren empoweren met STEM-skills? Hoe kunnen we samen met bedrijven nadenken over circulaire economie en vooral hoe kunnen we partnerschappen inzetten om samen te leren?

• Buurtmakers: zelf aan de slag in het jeugdwerk

Circulair denken, STEM, buurtgerichte acties: hoe begin je eraan met jongeren? Via een hands-on activiteit en verhalen van trajecten uit Buurtmakers leer je hoe je als begeleider zelf dergelijke trajecten kan opstarten met jongeren in hun vrije tijd.

• Circulariteit en creativiteit

Circulair denken: wat betekent dat nu eigenlijk? En creatief denken? In deze hands-on workshop ondervind je aan den lijve welke vaardigheden we centraal stellen binnen Buurtmakers.

3. Belevingsmarkt met een hapje en een drankje

Ontdek de werking van de Buurtmakers-partners op de afsluitende belevingsmarkt. Een kans om alle aanwezigen te leren kennen om zo elkaar te versterken in een toekomst met nog meer buurtparticipatie, circulaire economie en STEM-vaardigheden.

donderdag 7 december 2023 14:00-18:30
(Verdieping 10)