Wat leer je?
In 7 sessies van 4 uren duik je in de logica van het oriënteren en richten op jouw praktijkvraag en onderzoeksdoel. Via dataverzameling en dataverwerking kom je tot een onderzoeksresultaat waarmee je verder in jouw schoolteam aan de slag kan gaan. Je gaat praktijkonderzoekend (met schooldata) aan de slag onder de deskundige begeleiding van docent-onderzoekers.
Inhoud
Je voert op basis van een gemotiveerde probleemstelling een onderzoek in je eigen praktijkcontext. Je doorloopt hiervoor de 7 verschillende fasen van de onderzoekscyclus (Van der Donk & Van Lanen, 2020). Tijdens contactonderwijs wordt er ruimte gemaakt voor begeleidingsfeedback op maat. Als verslag van jouw praktijkonderzoek schrijf je een onderzoeksrapport. Het rapport wordt gelezen door de verantwoordelijke docent-onderzoekers en krijgt een quotering conform het algemene quoteringsrooster van de Arteveldehogeschool.
Doelgroep
Deze vorming is voor alle onderwijsprofessionals: leraren, zorgleraren, zorgcoördinatoren, leerlingenbegeleiders, vakgroepvoorzitters, (adjunct) directeurs, pedagogisch begeleiders, onderwijsinspecteurs, bestuursleden, van het basis- of secundair onderwijs, gewoon en buitengewoon onderwijs, volwassenonderwijs of hoger onderwijs.
Deze vorming is een onderdeel van de bachelor-na-bachelor Schoolontwikkeling. Bij deze vorming dien je een taak in waar je je competenties bewijst en een vrijstelling kan bekomen voor het opleidingsonderdeel Praktijkonderzoek van deze opleiding.
Wanneer
De 7 sessies gaan door op woensdagavond van 17u30 tot 21u30. Data worden gecommuniceerd via het digitale uurrooster.