NieuwsWijsNeuzen voor leerkrachten

WOENSDAG 19 JUNI 2024
Kan ChatGPT liegen? Wat is het verschil tussen een influencer en een journalist? Waar komt mijn mening vandaan? En hoe weet je of iets ‘waar’ is?

Kinderen groeien op in een wereld met een steeds snellere digitale informatiestroom. Ze zijn letterlijk één klik verwijderd van een veelheid aan informatie over alle denkbare onderwerpen. Het is onmogelijk om kinderen af te schermen voor nepnieuws, maar we kunnen hen wel kritisch leren omgaan met de informatie die op hen afkomt.

NieuwsWijsNeuzen ontwikkelde methodieken om kinderen uit de lagere school nieuwswijzer te maken. In 2 sessies van 50 minuten reiken we je handvaten aan om in jouw klas of school aan de slag te gaan met de materialen van Nieuwswijsneuzen.

Deze workshops vinden plaats tijdens de Kinderuniversiteit waarop 8- tot 12-jarigen en ouders nieuwswijzer worden. De inleiding volg je als leerkracht samen met hen.

Onthaal13:45 - 14:00
Inleiding Kinderuniversiteit Wat is nieuwswijs zijn?14:00 - 14:30
Sessie 114:40 - 15:30
Pauze15:30 - 15:40
Sessie 215:40 - 16:30

Sessies

Sessie 1: Is het echt zo?

‘Is het echt zo?’ biedt interactieve oefeningen die kinderen leren om echt van nep te onderscheiden, verdeeld over 4 thema’s: de taal van beelden, influencers en betrouwbare informatie, deepfakes en technologie, en feiten en meningen.

We werken met filmpjes van Ketnet en daarbij horende oefeningen van Mediawijs en Arteveldehogeschool.

Sessie 2: Filosoferen over media en nepnieuws met Hoezo! en Kritikat

Nieuwswijsneuzen biedt prikkelende verhalen met filosofische vragen en oefeningen voor kinderen. Het materiaal daagt kinderen uit om op een speelse manier drogredeneringen te leren herkennen en na te denken over hoe (nep)nieuws tot stand komt.
We gaan interactief aan de slag met materiaal van Kritikat en Hoezo!, ontwikkeld door Odisee, Mediawijs, Het Geluidshuis en Universiteit Antwerpen.

Deelnemende leerkrachten krijgen een attest. Wees er snel bij, want het aanbod is beperkt tot 40 leerkrachten!

NieuwsWijsNeuzen is een project van Arteveldehogeschool, Odisee co-hogeschool, Universiteit Antwerpen, Mediawijs, Het Geluidshuis, kenniscentrum kinderrechten KeKi, kenniscentrum citizen science Scivil en de Vlaamse Vereniging voor Journalisten.

woensdag 19 juni 2024 14:00-16:30
VRIJE PLAATSEN