Hoe maak je een krachtige leeromgeving voor cognitief sterk functionerende leerlingen in je klas? Je maakt kennis met bestaande materialen en gaat aan de slag met je eigen materiaal
Wil je op een duurzame manier aan de slag met cognitief sterk functionerende leerlingen? Ben je nog zoekende om de leerweg voor cognitief sterk functionerende leerlingen in je school vorm te geven? Dan is dit inspiratiemoment iets voor jou.
Programma:
Programma
Je maakt kennis met:
Verschillende modellen rond hoogbegaafdheid. Deze modellen geven je inzicht in de leefwereld van hoogbegaafden, waardoor je ze sneller herkent in de klas. Je herkent faalangst, onderpresteren, demotivatie ... bij hoogbegaafde en cognitief sterke leerlingen.
De basisprincipes van onderwijs voor deze cognitief sterke leerlingen. Wat zijn de valkuilen, de misconceptie, wat betekent ‘compacten’ en ‘verrijken’? Je leert verrijkingsmateriaal beoordelen op geschiktheid, waardoor je cognitief sterke leerlingen ondersteunt bij de ontwikkeling van leerstrategieën en leerattitudes.
We gaan ook aan de slag met Bloom als tool om lessen te differentiëren en kennis maken met verschillende materialen en websites (onderwijsmethodes, leesboeken, spelmateriaal...).
Je kan deze professionalisering als een geheel zien, maar je kan ook opteren om een of meerdere sessies te volgen. Neem dan contact op.
Dit aanbod is ook mogelijk op verplaatsing (een pedagogische studiedag of interne vorming op locatie).