Inhoud
In beide bijscholingen leer je wat contextueel en systemisch werken is vanuit een aantal theoretische concepten om direct aan de slag te gaan met eigen casusmateriaal.
De focus bij contextueel werken ligt bij hechtingspatronen en parentificatie, hoe deze te vertalen in de praktijk, hiermee aan de slag te gaan. Er worden concrete handvaten aangereikt die we (in)oefenen.
De focus bij systemisch werken ligt op het hier en nu, werken met wat zich aandient, complexiteit en onvoorspelbaarheid weten te hanteren. Je leert vanuit systemische hypothesen een aantal vaardigheden in te zetten.
Programma
Contextueel werken:
Dag 1: Wat is hechting? Welke soorten hechting bestaan er? Hoe vertaal je deze naar de praktijk? Hoe werkt jouw hechtingsstijl door naar jouw professionele leven? Welke handvaten kan je meenemen naar je praktijk voor jezelf en voor je cliënten? We nemen de theorie door, vertalen die naar de praktijk en gaan met oefeningen aan de slag.
Dag 2: We doen hetzelfde, maar dan voor parentificatie. Wat is parentificatie volgens Nagy? Welke soorten bestaan er, hoe hebben ze invloed op je dagelijks leven en je praktijk? Welke handvaten kan je meenemen naar je praktijk voor jezelf en je cliënten? We nemen de theorie door, vertalen die naar de praktijk en oefenen met de nieuw opgedane kennis.
Systemisch werken:
Dag 1 wordt het systemisch werken toegelicht met specifieke aandacht voor meer hedendaagse vertalingen van de systeemtheorie. De systemische houdingen zoals de positie van het niet-weten, de innerlijke dialoog en de systemische betrokkenheid worden toegelicht, telkens met een link naar de praktijk, casusmateriaal en toepassing.
Dag 2 worden enkele systemische vaardigheden ingeleid zoals focussen, uitvergroten, vertragen,… We maken kennis met enkele systemische methodieken zoals sculptingtechnieken, externaliseren. We gaan aan de slag om deze te oefenen op ingebrachte casussen.
Doelgroep
Deze bijscholing is gericht op hulpverleners die interesse hebben in contextueel en systemisch werken. We formuleren dit expres ruim, want zowel mensen die een zelfstandige praktijk hebben (als coach, counselor, therapeut), als mensen in dienstverband (OCMW, CAW, integrale jeugdhulp, mutualiteiten, leerlingbegeleiders, brugfiguren,…) zijn welkom.
Merk op dat dit ook voor hulpverleners die individuele gesprekken of begeleiding aanbieden, zinvol is: contextueel en systemisch werken is ook daar van toepassing!
Kortom, iedereen die wil proeven van ons aanbod ‘Postgraduaat contextuele en systemische counseling’ (3-jarige opleiding erkend door de BVRGS, Beroepsvereniging voor Relatie- en Gezinstherapie en Systeeminterventie) door eerst deze introductiecursus te volgen als kennismaking.
Heb je interesse en twijfel je nog of dit aanbod is voor jou is? Neem gerust contact op met de verantwoordelijke van het postgraduaat: Liesbet De Lepeleire (liesbet.delepeleire@arteveldehs.be)
Lesgever(s)
Nina Mouton
Master klinische psychologie, postgraduaat familiale bemiddeling, postgraduaat contextuele en systemische psychotherapie. Ze heeft werkervaring in de bijzondere jeugdzorg, haar eigen privépraktijk en het begeleiden van online groepstrajecten.
Nina is begeesterd door de mens en zijn relaties brengt op een laagdrempelige manier psychologische thema’s aan. Ontwikkelt daarvoor online trajecten, schrijft boeken en is actief op sociale media.
Is psycholoog en psychotherapeut, spreker, ondernemer, coacht ondernemers, is gastdocent, auteur van de bestsellers ‘Zelfzorg is het begin van alles’, ‘Elke dag zelfzorg’ en ‘Mild Ouderschap’ en veelgevraagd expert in de media.
Koen Defour
Master pedagogische wetenschappen, orthopedagogiek (UGent) en relatie- en gezinstherapie en systeeminterventie (Kern). Trainer in het omgaan met agressie (Impuls) en diverse modules binnen ‘Thema-gecentreerde interactie’ (School voor TGI).
Koen heeft werkervaring in de bijzondere jeugdzorg, als zelfstandig therapeut en als onderzoeker in projecten over participatie, motivatie, belevingsonderzoek en impactevaluatie. Docent in bacheloropleiding ‘Pedagogie van het jonge kind’ en 2 postgraduaten: contextuele en systemische counseling en postgraduaat leiderschap.
Is gepassioneerd in alles wat met groepen en relaties te maken heeft, met specifieke aandacht voor systeeminterventies, weerstand en motivatie.