Inhoud
Het begeleiden van studenten vraagt verschillende bekwaamheden van de stagementor in het werkveld. In de vierjarige opleiding is er een opbouw voorzien in de beoordeling van de leerresultaten die finaal het competentieprofiel van de verpleegkundige bepalen. De mentor is een belangrijke schakel in het creëren van leerkansen en uitdagingen voor onze studenten, het geven van feedback en de beoordeling van deze leerresultaten binnen het klinisch onderwijs.
Als opleiding willen we mentoren een basisopleiding aanbieden waarin kennis en vaardigheden aan bod komen die bijdragen tot een kwaliteitsvolle begeleiding. Wij bieden dit aan in een vierdaagse vorming. De doelstellingen die aan bod komen tijdens deze vorming, werden Vlaams breed bepaald. De vorming is dus volledig conform de verwachtingen en is naar doelstellingen toe uniform aan de mentorenvorming van andere hogescholen.
Programma
Dag 1: Taken, kader en opdrachten voor een mentor - We staan stil bij het mentorschap, het beoordelingskader van de opleiding en bekijken via casussen hoe studenten kunnen uitgedaagd worden in hun klinisch redeneren en handelen en het bereiken van leerresultaten.
Dag 2: De mentor als mens, coach en rolmodel - Er wordt interactief aan de slag gegaan met thema’s als feedback, talenten, kernkwaliteiten, coaching en zelfzorg.
Dag 3: Zorgethisch coachen en de professionele identiteit van de mentor. Gelinkt aan praktijkverhalen reflecteren we over het zorgethisch leiderschap. Hierbij neemt de focus op de identiteit van de mentor een centrale plaats in.
Dag 4: Concreet aan de slag! Wat heb je nog nodig om mentor te zijn, welke context kan gecreëerd worden en wat kan steunend zijn om het team mee te krijgen in het verhaal dat jij wil creëren voor de student? Op een verdiepende manier wordt stil gestaan bij inhouden/ervaringen van de voorbije weken en bij het groeiportfolio.
Doelgroep
Mentoren verpleegkunde
Lesgevers
Docenten uit de opleiding verpleegkunde met de nodige expertise