Jonge kinderen met autisme (en/of een verstandelijke beperking) zijn vaak nog weinig tot niet communicatief. Onze taak als logopedist is om hierop in te spelen. Maar hoe doe je dat nu juist? Welke aanpak hanteer je het best? Tijdens deze studiedag zoomen we hierop in en gaan we aan de slag met concrete tips vanuit de praktijk. Deze studiedag is een herneming.
Inhoud
Wanneer we denken aan communicatie bij jonge kinderen met autisme, dan kunnen we stilstaan bij twee luiken.
Enerzijds het receptieve gedeelte, waar we rekening houden met de verschillende begripsniveaus om onze communicatie te verhelderen. Anderzijds het expressieve luik, waarbij we bekijken hoe we de communicatie en de taal bij het jonge kind met autisme zelf kunnen stimuleren.
Deze twee onderdelen gaan hand in hand. Kennis van beide zorgt voor een bredere kijk op hoe autisme een invloed heeft op de communicatie en de taal van het jonge kind met autisme en/of een verstandelijke beperking. Tijdens deze studiedag komen heel wat bestaande programma's, tips, materialen, casussen ... aan bod die je onmiddellijk kan implementeren in je eigen therapiesetting.
Basiskennis omtrent autisme is vereist.
Programma
Voormiddag - receptief luik
- De impact van de verschillende begripsniveaus bij jonge kinderen met autisme op het verhelderen van onze eigen communicatie
- Toepassing in praktijk
- Casuïstiek
Namiddag - expressief luik
- Overzicht van bestaande therapieprogramma's voor jonge kinderen met autisme die niet of nauwelijks communiceren
- Materiaaltips voor taaltherapie bij jonge kinderen met autisme en/of een verstandelijke beperking
- Toepassing in praktijk
- Casuïstiek
Doelgroep
- Logopedisten die werken met jonge kinderen met ASS (en/of een verstandelijke beperking)
- Studenten logopedie
Lesgever
Elien Creve is logopediste in het buitengewoon kleuter- en lager onderwijs bij kinderen met een verstandelijke beperking en/of een autismespectrumstoornis (type 2).