Academische opening Postgraduaat politisering in het sociaal werk

DONDERDAG 29 SEPTEMBER 2022

We nodigen je uit voor de Academische opening van het postgraduaat ‘Politisering in het sociaal werk’, een samenwerking tussen de opleidingen Sociaal werk van Howest, HOGENT, UGent en de Arteveldehogeschool, met ondersteuning van de Associatie UGent en met medewerking van SAM, steunpunt Mens en Samenleving.

16.00 Welkom en situering van het postgraduaat

Bart Van Bouchaute (coördinator ontwikkelteam, Arteveldehogeschool)

16.10 Betekenis van het postgraduaat voor praktijkwerkers én docenten

Luc De Droogh (ontwikkelteam, HOGENT) en Andy De Brabander (ontwikkelteam, Howest) in gesprek met deelnemers aan de eerste editie:

-              Peter Béatse (directeur Lejo vzw)

-              Inge Demol (directeur Steunpunt Adoptie vzw en a-Buddy)

-              Geert Verdonck (maatschappelijk assistent OCMW)

-              Isabelle Ostyn (docent Howest)

16.40  Openingslezing: Moeten we sociaal werkers leren om te politiseren?

In zijn openingslezing gaat Jeroen Gradener in op de manier waarop studenten leren politiseren in de Hogeschool van Amsterdam. Hij gaat dieper in op de uitgangspunten bij dit leerproces. Hij neemt stelling in over enkele twistpunten die het Nederlandse (en Vlaamse?) debat beheersen zoals: niet alle sociaal werkers moeten politiseren; politiseren vraagt teveel van sociaal werkers die het al druk hebben; de werkgevers zitten niet te wachten op activisten maar op vaardige professionals.

Jeroen Gradener is Hoofddocent Sociaal Werk bij de Bachelor en Master Social Work aan de Hogeschool van Amsterdam. Hier richt hij zich op de combinatie van onderwijs en onderzoek over  politisering en democratisering in het sociaal werk, met bijzonder aandacht voor Samenlevingsopbouw. In 2016 is hij gepromoveerd op legitimering in opbouwwerkpraktijken

17.10 Reflectie en discussie

Rudi Roose (ontwikkelteam, Vakgroep Sociaal werk en Sociale Pedagogiek UGent) geeft enkele reflecties en modereert de vragen en discussie met de zaal.

17.30 Receptie

donderdag 29 september 2022 16:00-18:30