Evenement afbeelding

Lees- en spellingproblemen in het secundair onderwijs detecteren en aanpakken

WOENSDAG 28 FEBRUARI 2024
We stellen drie tests voor de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs voor: een test technisch lezen, een test begrijpend lezen en een spellingtest. Hoe scoren Vlaamse leerlingen op deze tests? Wat kunnen we hieruit leren? Hoe gaan we handelingsgericht aan de slag met deze resultaten in het secundair onderwijs? Al deze topics komen aan bod in deze vorming.

Inhoud

In deze vorming stellen we, naar aanleiding van een PWO-onderzoek (Desoete & Van Vreckem, 2019-2021) drie nieuwe tests voor de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs voor: een test technisch lezen voor het eerste tot het vierde middelbaar, een test begrijpend lezen voor het eerste tot het vierde middelbaar en een spellingtest voor het eerste tot het vierde middelbaar (Van Vreckem & Desoete, 2023). Pedagogisch begeleiders Barbara Axters en Gino Bombeke bespreken vervolgens hoe we de taalvaardigheden van leerlingen op school kunnen aanscherpen. Saartje Baert vertelt vanuit haar achtergrond als logopediste en vanuit haar functie als leraar en leescoach hoe zij op school handelingsgericht omgaan met leerlingen voor wie lezen en spellen niet vanzelf gaat.

Programma
9u00-12u00
Voorstelling van een test technisch lezen, een spellingtest en een test begrijpend lezen voor het secundair onderwijs (Christel Van Vreckem)
We stellen drie nieuwe tests voor de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs voor, namelijk de Test Technisch lezen voor het eerste tot het vierde middelbaar, de Begrijpend Leestest voor het eerste tot het vierde middelbaar en de Spellingtest voor het eerste tot het vierde middelbaar (Van Vreckem & Desoete, 2023).
Daarnaast gaan we in op REDICODI-maatregelen of redelijke aanpassingen voor leerlingen van het secundair onderwijs.
12u00-12u45 lunch
12u45-14u15  
Vaststellingen rond lezen en schrijven: wat doen we ermee  op school? (Barbara Axters en Gino Bombeke)
Scholen nemen een of meer taalscreenings af bij leerlingen die nieuw instromen in secundair onderwijs. De taalscreening is een decretale verplichting, maar wat doen we met de resultaten? Hoe kunnen we de taalvaardigheid van onze leerlingen verder aanscherpen tijdens de lessen Nederlands, maar ook via taalrijke lessen in andere vakken? Hoe pakken we de problemen met taal die vaak uit de taalscreening naar voren komen gericht en strategisch aan? Wij gaan hierover graag met jullie in gesprek.
​​​​​​​14u30-16u00
Het leven zoals het is in een school waar men handelingsgericht en doeltreffend aan de slag gaat met testresultaten (Saartje Baert)
Saartje Baert licht de handelingsgerichte analyse van de testresultaten toe, stelt het kwartierlezen als onderdeel van een groter leesbeleid en de differentiërende aanpak voor Nederlands op school voor als een voorbeeld van goede praktijk.
16u00   Einde van de studiedag

Doelgroep
Deze studiedag is bedoeld voor leerkrachten secundair onderwijs, leerlingenbegeleiders, CLB-medewerkers, pedagogisch begeleiders, ondersteuners …

Lesgevers
Christel Van Vreckem: master in de logopedie, lector en onderzoeker aan de opleiding logopedie van Arteveldehogeschool uit Gent. Ze voert praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek naar begrijpend lezen, spelling en voorbereidende lees- en spellingvaardigheden. Ze is auteur van de  Vlaamse Test Begrijpend Lezen (Van Vreckem, Desoete, De Paepe, & Van Hove, 2016), van het programma ‘ Begrijpend lezen beter begrijpen. Thematisch en functioneel oefenprogramma’ (Van Vreckem, Axters, & Linsen, 2014), van de Spellingtest voor kinderen van het eerste tot het zesde leerjaar (Van Vreckem & Desoete, 2016) en van een website ‘Voorbereidende lees- en spellingvaardigheden’ (Van Vreckem & Callens, 2018). Ze was te gast in podcasts over ‘begrijpend lezen’, ‘dyslexie’ en ‘diagnostiek’.
Barbara Axters: pedagogisch begeleider Nederlands, public relations, taalbeleid, (ex-)OKAN, leerondersteuning Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Zij is medeauteur van het boek ‘Voluit taal. Didactiek Nederlands voor de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs’ (Schiepers e.a., 2022, Borgerhoff & Lamberigs, OWL-press) en van het programma ‘ Begrijpend lezen beter begrijpen. Thematisch en functioneel oefenprogramma’ (Van Vreckem, Axters, & Linsen, 2014)
Gino Bombeke: pedagogisch begeleider Nederlands Katholiek Onderwijs Vlaanderen en lerarenopleider aan KU Leuven.
Saartje Baert: leerkracht Nederlands voor het secundair onderwijs in Sint-Godelieve in Lennik. Ze heeft een achtergrond als logopediste en werkt als leraar en leescoach in de school. Op school vergaarde ze een kernteam rond zich dat lezen opnieuw bovenaan de agenda plaatst in het schoolse leven. Daarnaast zette ze het Instagramaccount ‘ErLasEens’ op poten in de hoop daarmee haar leerlingen weer naar het (lees)boek te doen grijpen. Met de onderwijsblog Studio TOPlesS probeert ze (samen met haar collega) de mens áchter de leraar weer wat ruimte te geven om te ademen. Dat gebeurt aan de hand van kant-en-klaar materiaal, blogartikels, e-books, workshops… 

Kostprijs?
Early bird tarief
Standaard tarief:

volledige dag 155 euro
voormiddag: 80 euro
Groepen van meer dan 10 personen (contacteer ons):

95 euro per persoon
Tarief stage- en BAP-begeleiders opleidingen Bachelor Logopedie en Audiologie:

volledige dag: 135 euro
voormiddag: 70 euro
Kostprijs vanaf 28/01/2024
Standaard tarief:

volledige dag: 175 euro
voormiddag: 90 euro
Stage- en BAP-begeleiders:

volledige dag: 155 euro
voormiddag: 80 euro

Kmo-portefeuille
Deze opleiding komt in aanmerking voor de kmo-portefeuille. Kies bij je aanvraag Arteveldehogeschool (erkenningsnummer DV.O101978) als dienstverlener en thema ‘beroepsspecifieke competenties’.
00
Dagen
00
Uren
00
Minuten
00
Seconden

DATUM(S)
woensdag 28 februari 2024 09:00-16:00
DOELGROEP(EN)
externen
medewerkers
COMPETENTIES
Gezondheid, zorg en welzijn
CONTACT
LOCATIE
KNT
(lokaal wordt later doorgemaild)
DEEL DIT EVENEMENT