Politisering als kernopdracht van het sociaal werk

JE KAN NIET MEER INSCHRIJVEN VOOR DIT EVENT.

In deze module verkennen we eerst wat ‘politisering’ betekent en passen dit dan toe in de specifieke context van het sociaal werk.

• Wat is de kern van het concept 'politisering'?
  • Waarom is politisering ‘terug van weggeweest’ in het sociaal werk?
  • Wat betekent het al politisering wordt beschouwd als krachtlijn voor het sterk sociaal werk (Sociaalwerkconferentie)?
  • Wat betekent polisitering van en in het sociaal werk in de praktijk: hoe krijgen praktijken van politisering vorm in het sociaal werk, hoe zorgen praktijken van onderuit of buitenaf voor politisering van het sociaal werk?
  • Welke ruimte is er voor politiserend sociaal werk in een ‘postpolitieke’ samenleving die beïnvloed wordt door neoliberale tendensen?
  • Hoe kunnen mensenrechten een grondslag vormen voor politisering in het sociaal werk?
  • Hoe reageren het middenveld, de overheden en de markt op politiserende initiatieven in het sociaal werk?
  •

Deze opleiding is een initiatief van de Associatie Universiteit Gent, ingericht door de vier partnerinstellingen (Arteveldehogeschool, HOGENT, Howest en UGent).

donderdag 28 september 2023 09:00-17:00
donderdag 12 oktober 2023 09:00-17:00
Kritisch denken
Maatschappelijk gericht