PRIKKELS! Navigeren door de zintuiglijke wereld van kinderen en jongeren

DONDERDAG 14 NOVEMBER 2024
Kom jij vaak in contact met kinderen en jongeren die last hebben van zintuiglijke problemen? Kinderen en jongeren die snel over- of onderprikkeld geraken? Tijdens deze belevingsdag krijg je een helder overzicht van de zintuigen en mogelijke problemen die zich voordoen. Betekenis kunnen verlenen aan prikkels blijft soms lastig en dit heeft meteen een impact op het dagelijks (be)leven.

Inhoud

Door de prikkelverwerking adequaat in beeld te brengen, kunnen interventiestrategieën op maat voor en met het kind of de jongere en ouders of begeleiders worden ontworpen. Je krijgt concrete handvaten om de omgeving aan te passen of het kind en de jongere in kwestie te leren omgaan met onder-of overgevoeligheid.

All our knowledge begins with our senses.

09u00 – 10u30: Theoretisch kader van Dunn & vragenlijst SP-NL
10u30 – 10u45: Koffiepauze
10u45 – 12u15: Workshop 1: Over- en onderprikkeling / Jongeren die hun eigen prikkelverwerking in kaart brengen
12u15 – 13u00: Middagpauze
13u00 – 13u15: Belevingspad
13u15 – 13u45: Theorie interne zintuigen
13u45 – 14u45: Workshop 2: Interne zintuigen
14u45 – 15u00: Koffiepauze
15u00 – 15u30: Theorie externe zintuigen
15u30 -  16u00: Workshop 3: Externe zintuigen
16u00 – 16u15: Terugkoppeling & vragen

In onze workshops is het de bedoeling om aan de slag te gaan met concreet materiaal. We reiken ideeën aan, we staan stil bij verschillende materialen en hoe we die gericht kunnen inzetten tijdens activiteiten en leermomenten.

Workshop 1

Over- en onderprikkeling

Snel afgeleid zijn, niet stil kunnen zitten, last hebben van teveel omgevingslawaai, onhandig zijn, … We herkennen het allemaal.

Maar hoe komt het dat deze kinderen dit ervaren?  Welke zintuigen spelen hierbij een rol?  En welke zintuigen kunnen we inzetten om deze kinderen vooruit te helpen?

Jongeren die hun eigen prikkelverwerking in kaart brengen

Een pakje kaarten met stellingen gebaseerd op de SP-NL2 waarbij de jongere samen met een therapeut beantwoordt in welke mate de stelling geldt voor hem/haar. Hierdoor krijgt de jongere meer inzicht in zijn/haar eigen prikkelverwerking en kan de therapeut vervolgens tools aanreiken op maat van de jongere om tegemoet te komen aan zijn/haar persoonlijke prikkelverwerking.

Workshop 2

Interne zintuigen

Tijdens deze nemen we je mee doorheen onze interne zintuigen, zintuigen die erop gericht zijn te ervaren wat er met ons lichaam aan de hand is. We overlopen welke zijn er, hoe ze werken, voor welke problemen kunnen ze zorgen en hoe kunnen we deze problemen mogelijks oplossen. Een groep van zintuigen die vaak over het hoofd gezien wordt maar wel degelijk een rol speelt in de prikkelverwerking en de uiting van die verwerking via gedrag.

Workshop 3

Externe zintuigen

Workshop 3 is gericht naar de externe zintuigen, zintuigen die informatie verzamelen over de wereld rondom ons lichaam. Zien, horen, ruiken zijn hier de meest gekende van. Maar er zijn er nog. Benieuwd?

Doelgroep

Iedereen werkzaam in een setting bij kinderen en jongeren.

Lesgevers

Nina De Vos studeerde in 1995 af als ergotherapeut aan Arteveldehogeschool. Ze heeft 23 jaar ervaring in het werken met kinderen en jongeren in een Centrum Ambulante Revalidatie. Daar bouwde ze o.a. expertise op rond ASS, ADHD, DCD, gedrags- en emotionele stoornissen, kinderen met prikkelverwerkingsmoeilijkheden. Zij combineert haar opdracht aan Arteveldehogeschool met een zelfstandig bijberoep binnen een multidisciplinaire praktijk ChiFa.

Kim Delcour is ergotherapeute en volgde ook de BaNaBa Buitengewoon Onderwijs. Sinds 2009 is ze werkzaam binnen het Buitengewoon Secundair onderwijs in Sint-Gregorius. Ze begon daar als leerkracht in de klassen met zorg op sociaal-emotioneel en cognitief vlak.
Sinds 2013 ging ze als ergotherapeut aan de slag waar ze tot op heden nog steeds individuele therapie, groepstherapie en klasondersteuning geeft aan jongeren met autisme en gedragsproblemen tussen 11 en 18 jaar. De laatste jaren heeft ze zich vooral bijgeschoold in executieve functies, therapeutisch omgaan met emoties en sensorische informatieverwerking.

Annabel Reyntjens studeerde in 2022 af als pediatrisch kinesitherapeute. Ze is werkzaam in een Centrum voor Ambulante Revalidatie voor kinderen en jongeren. Hier past ze haar kennis en ervaring toe bij kinderen met DCD, moeilijkheden met prikkelverwerking, algemene ontwikkelingsachterstand, gedrags- en emotionele stoornissen, ASS, ADHD en/of andere milde neuromotorische aandoeningen. Zij volgde de cursus over prikkelverwerking aangeboden door Inge Adriaenssens.

Hanne Vaneeckhout is werkzaam sinds 2008 als ergotherapeute binnen Bubao De Parel type 2 te Roeselare. Verder was zij van 2019 - 2022 zelfstandig SI-therapeut in bijberoep. Hanne volgde opleidingen bij AKK in Leiden.

Lien Vandoorne studeerde af in 2006 als ergotherapeut aan Hogeschool Gent. Ze startte haar carrière in Borgerstein met atelierbegeleiding om nadien 11 jaar in OC broeder Ebergiste te werken bij volwassenen met autisme en dubbeldiagnose en/of een fysieke beperking. In 2019 startte Lien 'Prikkels en Dragen' op als bijberoep wat in 2021 haar hoofdberoep werd en tot op heden haar actieve focus behoudt.

Kostprijs

Stageplaatsen: 165 euro
Standaard: 185 euro

Incl. Lunch, drank en syllabus