Evenement afbeelding

Het Rijk der Spelen

Hoe kan je baby's en peuters educatief ondersteunen zonder ‘schooltje te spelen’? Hoe maak je de ambitie uit het decreet BOA waar om kleuters een kindgerichte, uitdagende en speelse omgeving te bieden? Deze vorming helpt (een team) begeleiders en verantwoordelijken héél concreet om een speelvisie en rijke speelpraktijk te ontwerpen, aan de hand van 10 verschillende invalshoeken.

Spelen is dé motor voor ontwikkeling bij jonge kinderen. Deze boodschap staat centraal in de opleiding Pedagogie van het Jonge Kind. Om die boodschap kracht bij te zetten, publiceren docenten Ann Steverlynck en Simon Wemel een heus DOE-boek: "Het Rijk der Spelen".

Dit boek is niet het zoveelste theorieboek over spelen. Neen, dit DOE-boek wil je dóen spelen, met kinderen tussen 0 en 6 jaar. Rijk spelen begint met een speelvisie afgestemd op de behoeftes en interesses van de kinderen. Door na te denken over de 4 pijlers die worden voorgesteld in dit boek, krijgt jullie speelvisie ongetwijfeld vorm. Maar nog belangrijker: hoe zet je deze speelvisie om in een speelpraktijk die ontwikkelingsstimulerend is voor ieder kind?

Inhoud

We dagen elke deelnemer uit om het perspectief van het spelende kind in te nemen en op die manier écht kindgericht te denken. We definiëren begrippen als procesgericht werken, creativiteit, verrijking, speelimpulsen en activiteiten. We inspireren, maar speuren ook naar de reeds aanwezige sterktes, talenten en overtuigingen om duurzaam te innoveren. Om kinderen alle speelkansen te bieden die het verdient. Want hoe gevarieerder en intenser een kind kan spelen, hoe breder het ontwikkelt.

 

Programma

Via krachtige illustraties verkennen we 4 pijlers die inspelen om maatschappelijke en pedagogische tendensen rond spelen:

  • kindgericht
  • verrijkend
  • creativiteitsstimulerend
  • procesgericht

De 10 invalshoeken worden via korte, krachtige en actieve werkvormen doorlopen, waarna we inspirerende, herkenbare speelverhalen – verteld uit kindperspectief – lanceren. In kleine deelgroepjes gaan deelnemers de invalshoeken selecteren waar ze het meest goesting voor voelen om hun tanden in te zetten. Ze gebruiken de speelverhalen, een selectie van pedagogische kaders én krachtige reflectievragen om dit toe te passen op de eigen speelpraktijk. Tot slot worden de concrete ideeën gedeeld en speuren we samen naar gedragen pedagogische termen om in de speelvisie op te nemen.

 

Deze vorming in uw organisatie? 

Deze bijscholing kan ook worden aangeboden 'in company'. Interesse? Contacteer artevelde-academy.mens-en-samenleving@arteveldehs.be 

Lesgevers

Simon Wemel en Ann Steverlynck


Extra info

Je kan inschrijven mét of zonder DOE-boek. Dat duidt je aan bij je inschrijving. Je betaalt 30 euro extra voor een inschrijving inclusief het boek dat je achteraf meeneemt naar huis.

 

00
Dagen
00
Uren
00
Minuten
00
Seconden
DATUM(S)
dinsdag 14 mei 2024 09:00-12:00
dinsdag 28 mei 2024 09:00-12:00
dinsdag 4 juni 2024 09:00-12:00
dinsdag 18 juni 2024 09:00-12:00
DOELGROEP(EN)
externen
studenten
COMPETENTIES
Creativiteit
Inleving
Kinderen
Groepen verzorgen, behandelen en begeleiden
Innoveren
VRIJE PLAATSEN
CONTACT
LOCATIE
SAB
DEEL DIT EVENEMENT