Emancipatie. Van Paolo Freire naar Jacques Rancière .

- door Raf Debaene (filosoof)

Wat betekent bewustwording in processen van emancipatie? Via een inleiding op en lezing van fragmenten uit ‘Pedagogie van de onderdrukten’ van Paolo Freire onderzoeken we de mogelijkheden en moeilijkheden van een praxis die bewustwording centraal stelt als weg naar emancipatie. We bespreken enkele problemen in de dialogische aanpak van Freire.

Die problemen proberen we te overschrijden in de lectuur van sleutelteksten uit ‘De onwetende meester’ en ‘De haat tegen de democratie’ van Jacques Rancière. Meer specifiek gaan we in op zijn uitgangspunt van ‘gelijkheid van intelligentie’ en het daaruit voortvloeiende radicale begrip van democratie: iedereen is op het vlak van politiek gelijk aan om het even wie en heeft er dus evenzeer iets te zeggen als gelijk wie. Zijn inzichten hebben raakvlakken met de intentie van Freire, maar leveren ook nieuwe inzichten over emancipatie die bijzonder relevant zijn in het huidig tijdsgewricht.

Praktisch

Deelname 40 euro, je schrijft in voor de 2 namiddag inclusief koffie/thee/water en tekstmateriaal.

De tekst wordt na inschrijving vooraf toegestuurd.

donderdag 18 januari 2024 13:30-16:30
donderdag 1 februari 2024 13:30-16:30