Evenement afbeelding

Verstandelijke beperking: verbindend aan de slag

DINSDAG 4 JUNI 2024
Wil je meer inzicht in de Schaal voor Emotionele Ontwikkeling (SEO) en hoe je op niveau van de cliënt, rekening houdend met het emotionele welzijn en motivatie, een activiteitenanalyse opstelt, dan is deze studiedag iets voor jou!

Het omgaan met personen met een verstandelijke beperking vereist een holistische benadering, waarbij rekening wordt gehouden met de individuele behoeften, mogelijkheden en interesses van elke persoon. Autonomie, verbondenheid en competenties spelen een grote rol in de motivatie binnen een activiteit. Activiteiten kunnen variëren van recreatieve en creatieve bezigheden tot sport, educatie en sociaal engagement. Ze spelen een essentiële rol bij het bevorderen van het welzijn en de levenskwaliteit van mensen met een verstandelijke beperking. 

Inhoud 

Om rekening te houden met het welzijn en de levenskwaliteit van personen met een verstandelijke beperking kunnen we beroep doen op de Schaal voor Emotionele Ontwikkeling (SEO). De SEO biedt een gestructureerd kader voor het beoordelen van de emotionele ontwikkeling bij mensen met een verstandelijke beperking. Het is een waardevol instrument dat professionals helpt bij het begrijpen van de emotionele vaardigheden, behoeften en uitdagingen van individuen met een verstandelijke beperking. Door het gebruik van de SEO kunnen passende ondersteuning en interventies worden ontwikkeld om de emotionele ontwikkeling te bevorderen en het welzijn van deze individuen te verbeteren. Deze tool kan ondersteuning bieden om activiteiten op maat op te stellen voor onze cliënten waarbij we rekening houden met hun emotionele welzijn.

Hoe kunnen we nu activiteiten ontwerpen die aansluiten bij de specifieke behoeften en mogelijkheden van mensen met een verstandelijke beperking?
Tijdens deze studiedag zullen we de nieuwste inzichten , assessments (SEO) en methoden bespreken, praktijkervaringen delen en samenwerken om nieuwe ideeën en benaderingen te ontwikkelen. We bieden een combinatie aan om enerzijds je theoretische kennis te verruimen en anderzijds praktijkgerichte toepassingsmogelijkheden verkennen tijdens workshops

Programma

09u00 - 10u30: Introductie emotionele ontwikkeling
10u30 - 10u45: Koffiepauze 
10u45 - 11u45: Introductie emotionele ontwikkeling (vervolg)
11u45 - 12u15: Toelichting actviteitenanalyse en analyse van het dagelijks handelen
12u15 - 13u00: Lunchpauze 
13u00 - 14u30: Workshopsessie 1
GROEP A: Activiteitenanalyse en analyse van het dagelijks handelen: op maat aan de slag 
GROEP B: HELP! Signaleringsplannen en Safety Plannen opstellen met mensen met een verstandelijke beperking
14u30 - 14u50: Koffiepauze
14u50 - 16u20: Workshopsessie 2
GROEP A: HELP! Signaleringsplannen en Safety Plannen opstellen met mensen met een verstandelijke beperking
GROEP B: Activiteitenanalyse en analyse van het dagelijks handelen: op maat aan de slag 

 

Introductie emotionele ontwikkeling 

Hoe zorg je ervoor dat je je cliënten op een gepast niveau benadert? Hoe ga je om met het moeilijk en soms uitdagend gedrag? Hoe voorkom je om ze in therapie niet te gaan over- of onderschatten?

Tijdens deze introductie krijg je op deze en andere vragen een antwoord vanuit het kader Schaal voor Emotionele Ontwikkeling (SEO), zodat je ermee aan de slag kunt in je eigen organisatie. Hoewel het ontwikkelt is voor mensen met verstandelijke beperking is het evenzeer van toepassing bij kwetsbare mensen met en zonder beperking om ondersteuning op maat te bieden. Tijdens de sessie maak je kennis met de belangrijkste concepten en de 5 ontwikkelingsfasen

Toelichting activiteitenanalyse en analyse van het dagelijks handelen.

We frissen we de activiteitenanalyse en analyse van het dagelijkse handelen op. Het doel is om inzicht te krijgen in handelingen van de cliënt of doelgroep. Door te analyseren krijgen we zicht op waar de bevorderende en belemmerende factoren liggen en kunnen we waar nodig de context of de activiteit aanpassen zodat deze wel past bij onze cliënten. 

Workshopsessie: Activiteitenanalyse en analyse van het dagelijks handelen: op maat aan de slag 

Een activiteit of interventie kan steeds opgedeeld worden in deelstappen. De kunst is om deze deelstappen zo klein mogelijk te maken als de cliënt aan kan. Door op te splitsen stimuleer je teamwork, verantwoordelijkheid en betrokkenheid bij je cliënten. Tijdens deze workshop breng je zelf een activiteit of interventie mee waar je bij specifieke cliënten mee vast loopt. In kleine teams vullen we de activiteiten analyse samen in, onderzoeken we wat de deelstappen van deze activiteit zijn en bespreken we de cliënt in functie van deze analyse: waar zie je mogelijkheden binnen hun beperking?

Workshopsessie: HELP! Signaleringsplannen en Safety Plannen opstellen met mensen met een verstandelijke beperking

Emoties in crisis; exploderen, imploderen, en (zelf)destructief gedrag komen meestal niet uit het niets. Vaak gaat er een keten van gebeurtenissen aan vooraf. Zoals een vulkaan die begint te borrelen, zijn er voordat iemand in het 'rood' gaat al heel wat signalen; zowel aan de binnenkant als de buitenkant. Het plan brengt bij voorkeur samen met de persoon in kaart welke gedachten en emoties voor een crisis kunnen zorgen en welke activiteiten helpend kunnen zijn om een crisis te voorkomen of te hanteren. In de huidige psychiatrische ziekenhuizen maar ook in vele leefgroepen wordt het met regelmaat toegepast. 

Wat is een crisis? Hoe kunnen we een signaleringsplan opstellen met mensen met een verstandelijke beperking, rekening houdend met hun emotionele ontwikkeling? Hoe kunnen we vaak moeilijk verstaanbare of 'droge' modellen vertalen zodat ze baas zijn over hun eigen crisisplan? We duiken in verschillende werkvormen en beeld-vertalingen zoals de vulkaan, de emmer, het venster en het ik-mapje. We leggen de brug naar de emotionele ontwikkelingsniveaus van Dosen en gaan creatief aan de slag met ons eigen 'plan'!

Doelgroep

Professionals die werkzaam zijn bij volwassenen met een verstandelijke beperking.

Lesgevers

Aristo Ongena is als orthopedagoog werkzaam in Psychiatrisch Centrum Sint-Jan-Baptist waar hij verantwoordelijk is voor het implementeren van Emotionele Ontwikkeling. Samen met Filip Morisse ontwikkelde hij posters voor praktijkmedewerkers die werken met emotionele ontwikkeling.

Daarnaast is hij verbonden aan de Universiteit Gent, waar hij bij de vakgroep Orthopedagogiek onderzoek doet voor zijn doctoraat naar het visualiseren van de SEO om cliënten meer te betrekken. Hij is door SENS-EO erkend als gecertificeerde lesgever en lid van de Europese NEED groep

Taja Boudry is werkzaam binnen de Arteveldehogeschool bij de opleiding Ergotherapie. Als praktijkdocent gaat ze met studenten aan de slag rond de activiteitenanalyse en de analyse van het dagelijks handelen. Ze begeleidt de eerstejaars ook bij hun initiële ontwikkeling van creatief denken, ondernemingsvaardigheden en hun kennismaking met het werkveld.

Voordien werkte Taja in De Sperwer vzw, een voorziening die ondersteuning biedt op vlak van werken, wonen en vrije tijd. Taja deed ervaring op in alle mogelijke ateliers met betrekking tot werken en vrije tijd. Haar invalshoek als ergotherapeut zorgde ervoor dat alle cliënten aan de slag konden, op hun manier, binnen hun mogelijkheden en aankunnen. Verder werkte ze ook twee jaar bij jongeren met ASS en gedragsproblemen in KOCA vzw en een jaar op MPI Kompas, een school voor kinderen met een verstandelijke beperking. Naast ergotherapeut is Taja theatermaker en docent theater. 

Sarah Candaele heeft een bachelor creatieve therapie gevolgd aan Hogeschool Leiden en een postgraduaat 'cliëntgerichte couselor'. Ze is sinds 2016 werkzaam als beeldend creatief therapeut op de Steiger, een afdeling van PC Guislain Gent voor (jong)volwassenen met een mentale beperking en bijkomende geestelijke gezondheidsproblemen (depressie, angst, psychose, gedrags -en persoonlijkheidsproblemen).

Ze werkt voornamelijk als groeps- en individuele psychotherapeut op de afdeling Kortdurende Psychiatrische Zorg (KPZ), waarin de behandeling zich naast medicamenteuze aanpassingen focust op beeldvorming, bieden van rust en stabiliseren van ontregelde en vastgelopen (crisis)situaties. In het therapeutische aanbod ligt het accent op scherpstellen van de persoonlijke hulpvraag en het in kaart brengen van ieders kunnen/aankunnen, noden en verlangens binnen de actuele levenssituatie. 

 

Praktische informatie 

Waar & Wanneer?
4 juni 2024
9u00 - 16u20
Campus Watersportbaan - Watersportbaan 4 - 9000 Gent

Kostprijs

Early bird tarief 
Stageplaatsen: 145 euro
Standaardtarief: 165 euro

Tarief vanaf 4 mei 2024
Stageplaatsen: 165 euro
Standaardtarief: 185 euro

   
00
Dagen
00
Uren
00
Minuten
00
Seconden
DATUM(S)
dinsdag 4 juni 2024 09:00-16:15
DOELGROEP(EN)
externen
medewerkers
COMPETENTIES
Creativiteit
CONTACT
LOCATIE
WAT
DEEL DIT EVENEMENT