Ontmoetingsmoment secundair en hoger onderwijs: Odisee en Arteveldehogeschool

VRIJDAG 26 APRIL 2024
Odisee-hogeschool en Arteveldehogeschool bundelen de krachten in het bouwen van bruggen met secundair onderwijs.

Voor wie?
Voor elke directeur, bestuurder, titularis, leerlingbegeleider en onderwijsprofessional van secundair onderwijs.

08:15 - 09:00    Koffie en onthaal

09:00 - 09:50    Toelichting succesfactoren studiesucces hoger onderwijs op basis van onderzoek UHasselt, dr. Sarah Doumen

Auteurs van de bijdrage: dr. Sarah Doumen & Prof. dr. Erna Nauwelaerts, m.m.v. Guido Verhaert

In hun studie over de overgang van het secundair naar het hoger onderwijs onderzochten Prof. Nauwelaerts en Sarah Doumen de belangrijkste studentfactoren voor studiesucces in het hoger onderwijs.  In deze talk wordt een overzicht gegeven van de bevindingen van dit samenwerkingsproject met een 35-tal secundaire scholen. Dit project had als doelstelling om wetenschappelijke onderbouwde informatie te verstrekken aan klassenraden en scholen om leerlingen secundair onderwijs evidence-based te kunnen informeren en te oriënteren naar het hoger onderwijs toe.

10:00 - 10:40 en van 10:50 - 11:30Je kan kiezen uit onderstaande dialoogtafels.

Alle sessies worden voor beide tijdsblokken aangeboden.

• Belang taalvaardigheid in functie van studiesucces hoger onderwijs
      • Zevende jaar modernisering secundair onderwijs en gevolgen instroom hoger onderwijs
      • Toekomstige leerkrachten voorbereiden op inclusie en hoe we zelf inspelen op noden van studenten
      • Nieuw decreet Vlaanderenbrede studievoortgangsregels en impact voor studenten
      • Partners in aanvangsbegeleiding: kansen en opportuniteiten
      • Lerarentekort: meerdere trajecten om leraar te worden (LIO, VDAB, werkplekleren…)
      • Infomarkt: greep uit ons aanbod levenslang leren en onderzoek

11:30 - 12:30    Rapport Commissie van Wijzen, Paul Yperman

In december 2023 heeft een groep onderwijsexperten onder leiding van Dirk Van Damme en Paul Yperman op vraag van de Vlaamse Regering een rapport opgeleverd over het personeels-, human resources- en schoolorganisatiebeleid binnen het Vlaamse onderwijs. Het rapport bevat een samenhangend geheel van aanbevelingen voor het centrale en lokale onderwijsbeleid op middellange termijn, waarbij onderwijskwaliteit centraal staat.

12:30 - 13:30    Netwerklunch met zicht op de Gentse skyline

vrijdag 26 april 2024 08:15-13:30
(wintertuin, aula 4 en tiende verdieping)