SMOG: spreken met ondersteuning van gebaren

SMOG staat voor Spreken Met Ondersteuning van Gebaren. Het is een veelgebruikte en toepasselijke vorm van ondersteunde communicatie via een communicatiesysteem waar zowel spreken als het gebruik van gebaren centraal staan. Dit systeem is er voor mensen die moeilijkheden ondervinden in hun communicatie en helpt hen om beter te begrijpen en begrepen te worden. SMOG-gebaren zijn afgeleid van de Vlaamse Gebarentaal en stimuleren het sociaal functioneren.

Inhoud

Gedurende vier workshops maak je uitgebreid kennis met SMOG. Binnen het theoretische deel leer je over het ontstaan, de wetenschappelijke achtergrond, de visie en de werkwijze van SMOG. We gaan vooral praktisch aan de slag. Zo zal je een tweehonderdtal SMOG-gebaren met betrekking tot alledaagse thema's leren.

Verder krijg je handige tips over hoe je je spreekstijl aanpast. Aan de hand van allerhande oefeningen zal het gebruik van SMOG geoptimaliseerd worden zodat je dit onmiddellijk kan inzetten in de praktijk.

Na het volgen van de vier workshops heb je een beeld over wat SMOG is, hoe het werkt en ben je in staat om een basisgesprek te voeren met SMOG-gebruikers.

Programma

• Dag 1: Theoretische achtergrond + gebarenpakket 1 + oefeningen op woordniveau, zinsniveau en spreekstijl
  • Dag 2: Herhalen gebarenpakket 1 + aanleren gebarenpakket 2 + inoefenen van gebaren op woord- en zinsniveau
  • Dag 3: Herhalen gebarenpakket 2 + aanleren gebarenpakket 3 + inoefenen gebaren op zinsniveau en in spontane spraak