Handrevalidatie

DINSDAG 10 DECEMBER 2024
Werk je als ergotherapeut bij mensen met fysieke problemen? En wil je je verder verdiepen in handrevalidatie? Dan ben je van harte welkom op deze studiedag.

Dagindeling  (overzicht uren)

9u00   Voormiddagprogramma met pauze

12u15  Pauze met broodjeslunch

13u00  Namiddagprogramma met pauze

16u15  Afronding van de vormingsdag

Inhoud

In de ochtend staat Kristien Ryngaert centraal, waarbij ze een inzicht biedt in de werking van het UZ Gent, beginnend bij de visie en eindigend bij de evaluatie. Haar expertise ligt binnen handrevalidatie, waar ze zich richt op patiënten met perifeer handletsel. Mensen worden in het UZ Gent opgestart wanneer functionele revalidatie nodig is.  Als de functionele hinder te groot is of als patiënten zelf het analytische (kiné) moeilijk kunnen generaliseren in eigen functioneren.

In de namiddag gaat Aafke Goos dieper in op wat je als hand/-ergotherapeut kan betekenen binnen handrevalidatie. We delen dit op in spalktherapie, oefentherapie (het concept van occupation based handtherapy wordt hierbij gebruikt) en adviezen/hulpmiddelen. Daarnaast passen we dit toe op specifieke handaandoeningen met voorbeelden.

Doelgroep

Ergotherapeuten die in hun dagelijkse praktijk handrevalidatie (willen) toepassen.

Lesgevers

Kristien Ryngaert