Evenement afbeelding

Supervisie "Begeleiding en aanpak van stress en burn-out"

‘Hoe ga jij als stress- en burn-outbegeleider om met de uitdagingen van het begeleiden van individuen of teams?’ Deze vraag staat centraal in onze supervisiesessies.

Waartoe? - Welkom lerende professional!

Na een coachingssessie staan we idealiter stil bij hoe de sessie is verlopen. Wat voelde goed, wat niet. En staan we stil bij de vraag of er ideeën zijn om het de volgende keer nog beter te doen. Daarna gaan we verder met onze agenda (de volgende coachee, de volgende opdracht, de administratie, …).

Dit terugblikken is slechts een eerste, oppervlakkige laag van reflectie. Het is nadenken over welke actie wél of niet te herhalen. De meeste mensen vermijden (ons brein houdt immers van de gemakkelijkste weg!) om lang stil te staan bij onzekere momenten door snel een alternatieve oplossing te zoeken. Hierdoor blijven we niet langer in contact met de emotionele spanning die uiteraard onaangenaam voelt.

De kern van professionele reflectie onder leiding van een ervaren supervisor is het vertragen en opnieuw waarnemen van je ervaringen als coach én lerende professional.

 Wat kan je verwachten?

 We werken in een kleine groep onder begeleiding van een ervaren supervisor. Tijdens deze supervisiedagen leer je met en van elkaar. We vertrekken vanuit jouw ervaringen in jouw werkcontext en verkennen de specifieke uitdagingen die je tegenkomt bij het begeleiden van stress- en burn-out. We staan stil bij jouw manier van denken, voelen en handelen. Welke ideeën heb je over waar je tegenaan loopt? En hoe ga jij om met de effecten daarvan?

 Enkele mogelijke leervragen uit het verleden: hoe kan ik...

 Hoe kan ik effectief omgaan met weerstand bij coachees die stress- of burn-outgerelateerde problemen ontkennen?

  • Hoe kan ik aan de slag met coachees die niet gemotiveerd lijken om te veranderen?
  • Hoe kan ik teams begeleiden om een gezonde werkcultuur te creëren die stress vermindert?
  • Hoe kan ik mijn eigen welzijn bewaken en voorkomen dat ik zelf burn-out raak door de intensiteit van het begeleidingswerk? Hoe zorg ik ervoor dat ik niet overweldigd raakt door de problemen van mijn coachees?
  • Hoe meet ik de effectiviteit van mijn coaching en wat te doen als ik merk dat een techniek niet werkt?
  • Hoe vraag ik om feedback van mijn coachees en hoe gebruik ik deze feedback om mezelf te verbeteren?
  • Hoe kan ik mijn coachee onderbreken zodat we niet verglijden in langdradige verhalen?
  • Hoe kan ik omgaan met mijn eigen ongeduld tijdens het coachen?

Inhoud

Ons gedrag  als mens én als coach wordt gestuurd door onze waarden, uitgangspunten en zelfbeeld. Deze voorkeuren worden gekleurd door onze geschiedenis en conclusies over wat wél werkt. We handelen vaak vanuit onbewuste patronen. Reflectie kan ons helpen deze patronen te doorbreken en nieuwe, duurzame oplossingen te vinden.

Tijdens deze bijeenkomsten balanceren we tussen verschillende thema’s die relevant zijn voor het begeleiden van stress en burn-out. We vertrekken hierbij vanuit jouw persoonlijke leervragen als begeleider van stress- en burn-out.

Bij supervisie  voor stress en burn-outcoaches in groep kom je samen met een vast groepje van maximaal 8 personen.

Het vertrouwen in de groep kan groeien doordat we procesafspraken maken: wat heeft ieder nodig in het leerproces? De diversiteit van de aanwezige persoonlijkheden leidt tot rijkere perspectieven. Reflectie is essentieel voor ons leren, zoals vele leertheorieën bevestigen. En wat leidt dan nét tot die versnelling in groei?

Aanpak: wat onderscheidt professionele reflectie van gewoon samen nadenken?

Door vaardiger te worden in reflectie, groeit ook de capaciteit om in het moment zelf te reflecteren. Deze vaardigheid leer je aan tijdens reflectieve supervisie, wat leidt tot een duurzame en kwalitatieve begeleiding van coachees.We duiken hierbij trouw aan het supervisiegebeuren niet onmiddellijk in de oplossingen en hanteren diverse supervisiemethodieken. Door systematisch te reflecteren over de situatie, ontvouwen zich nieuwe zienswijzen en mogelijkheden die afgestemd zijn op jouw situatie. Je verrijkt je competenties in het leiden en coachen van jezelf als stress- en burn-out begeleider en de individuen of teams die je begeleidt.

Doelgroep

Voor iedereen die als stress- en burn-out begeleider in kleine groep wil reflecteren over het eigen handelen.

Deze vorming in uw organisatie?

Deze bijscholing kan ook worden aangeboden 'in company'. Interesse? Contacteer ons via artevelde-academy.mens-en-samenleving@arteveldehs.be.

Lesgever

Ida Veldeman

Ida Veldeman combineert in haar loopbaan management en consultancy expertise in profit en non profit. Ze is actief als zelfstandig trainer, consultant  en coach en als docent en onderzoeker aan de Arteveldehogeschool. Als onderzoeker werkte ze mee aan een aantal projecten met focus op de rol van de leidinggevende. Zo nam ze deze insteek mee in een project rond het Nieuwe Werken ism Vlerick Management School en aan een project met focus op de rol van de leidinggevende en het team bij re-integratie na Stress en Burn-out.

Bij vragen of voor meer informatie, aarzel niet om contact op te nemen. We kijken ernaar uit om je te verwelkomen en samen te werken aan jouw verdere professionele ontwikkeling als stress- en burn-out begeleider.

00
Dagen
00
Uren
00
Minuten
00
Seconden
DATUM(S)
vrijdag 7 februari 2025 09:30-16:30
vrijdag 14 maart 2025 09:30-12:30
vrijdag 25 april 2025 09:30-12:30
DOELGROEP(EN)
medewerkers, studenten & externen
COMPETENTIES
Coachen
CONTACT
LOCATIE
SAB
DEEL DIT EVENEMENT