Evenement afbeelding

Summerschool: Begeleiding en aanpak van stress en burn-out

[Start op 25 augustus 2025] Vroegtijdig herkennen en begeleiden van burn-out en aanwakkeren van bevlogenheid bij de medewerkers en binnen de organisatie zijn belangrijke factoren om mentale, emotionele en fysieke gezondheid te stimuleren.

Erkende opleiding door de Vereniging van Erkende Stress en Burn-outcoaches (VESB). Na afloop ontvang je een certificaat.

De 7-daagse Summerschool “Begeleiding en aanpak van stress en burn-out”, is een stevige stap in het begrijpen en effectief leren omgaan met de toenemende uitdagingen van stress en burn-out in onze moderne samenleving.

In de afgelopen vijf jaar is het aantal mensen dat een jaar lang niet kan werken door een burn-out of depressie met maar liefst 43 procent gestegen. Dit is geen statistiek om te negeren. Het raakt individuen, organisaties en onze samenleving als geheel. Daarom is het cruciaal om te investeren in kennis en vaardigheden om deze problemen aan te pakken en te voorkomen.

Onze ervaringsgerichte training richt zich op het vroegtijdig herkennen en begeleiden van burn-out. We bieden een uitgebreid programma dat zich richt op de oorzaken, symptomen en effectieve aanpak van stress en burn-out.

Gedurende 6 cursusdagen en 1 certificatiedag behandelen we een scala aan onderwerpen, waaronder het begrijpen van burn-out en stress, het herkennen van symptomen, het aanpakken van organisatorische factoren en het implementeren van effectieve preventieve maatregelen.

Onze ervaren lesgever, Ida Veldeman, geeft je een hands-on aanpak door middel van evidence-based en practice-based benaderingen en voorziet van praktische instrumenten en strategieën die je kan toepassen bij coachees / medewerkers of binnen jouw organisatie.

Inhoud

Volgens onderzoek heeft chronische stress ernstige gevolgen voor werknemers, waaronder uitputting, gebrek aan betrokkenheid en inefficiëntie op de werkplek. Het vroegtijdig herkennen en begeleiden van burn-out en aanwakkeren van bevlogenheid bij de medewerkers en binnen de organisatie zijn belangrijke factoren om mentale, emotionele en fysieke gezondheid te stimuleren.

Bovendien werken we vanuit evidence-based en practice-based principes aan het reïntegratiegebeuren in tijdens de periode van afwezigheid en bij de terugkeer.

Deze opleiding "Begeleiding en aanpak van stress en burn-out" is sinds 2023 ook een officieel door de VESB, de Vereniging van Erkende Stress- en Burn-outcoaches, erkende opleiding. We waren daarmee de vierde organisatie in Vlaanderen die beschikt over dit kwaliteitslabel.

7-daagse training

We verduidelijken de symptomen van burn-out en reiken je instrumenten aan om deze op te sporen.
Burn-out heeft deels te maken met de persoonlijkheid van de medewerkers waardoor men een hogere vatbaarheid voor burn-out kan ontwikkelen. Zo gaat het vaak om harde werkers en zeer loyale mensen met verantwoordelijkheidsgevoel. Daarnaast kunnen ook diverse organisatiefactoren een burn-out in de hand werken.

In deze 7-daagse training verweven we ook de meest recente inzichten en technieken o.a. vanuit embodied coachen,  de systemische kijk op burn-out en leiderschapsprincipes.

Je verwerft kaders en oefent begeleidingsmethodieken, werkvormen en veranderstrategieën, verbaal en non-verbaal, die je daarna kan toepassen bij je cliënten/ coachees of binnen je organisatie. We staan eveneens stil bij het reïntegratieproces na een burn-out: hoe ondersteun je een medewerker best na een (langere) periode van afwezigheid en hoe voorkom je herval?

Programma

 DAG 1 (op 25 augustus 2025):

  • Begripsomschrijving burn-out
  • Herkennen van symptomen
  • Fasen bij het ontstaan van burn-out en herstel
  • Werkingsmechanisme van de energiebalans
  • Verkenning van vragenlijsten
  • Persoonlijkheden en denkstijlen die (meer) vatbaar zijn voor burn-out

 DAG 2 (op 26 augustus 2025):

  • Stresssymptomen en stressmechanisme
  • Oorzaken van stress en burn-out: onderliggende thema’s
  • Onderscheid burn-out – depressie – chronische vermoeidheid – fybromyalgie
  • Bore-out herkennen en begeleiden
  • Diverse methoden van aanpak verkennen en oefenen

DAG 3 (op 27 augustus 2025):

  • Aandacht geven aan emoties
  • Bewust worden en transformeren van belemmerende overtuigingen
  • Werken aan veerkracht
  • Time en aandachtsmanagement

DAG 4 (op 28 augustus 2025):

  • Aanpak vanuit systemisch werk en omgevingsfactoren
  • Embodied technieken en lichaamsgerichte benaderingen van herstel
  • Ervaren en inzetten van relaxatie- en meditatietechnieken
  • Recente inzichten uit o.a. de neuro-psychologie doorvertaald naar de preventie en aanpak van stress en burn-out

DAG 5 (op 29 augustus 2025):

  • Krachtgericht werken: identificeren en benutten van talenten en kwaliteiten
  • Stimuleren van bevlogenheid in werknemers en organisaties
  • Primaire, secundaire en tertiaire preventie van burn-out
  • Wetgeving en verplichtingen met betrekking tot psychosociale risico's op het werk

 DAG 6 (op 19 september 2025):

  • Invulling van diverse rollen binnen de organisatie: leidinggevende, team en medewerker
  • Inzicht in levensmissie, loopbaandrijfveren en hun rol bij re-integratie naar werk
  • Mogelijkheden tot het verhogen van het welzijn van medewerkers binnen de organisatie
  • Effectief reïntegratie beleid na burn-out

 DAG 7 (op 17 oktober 2025):

  • Integratieopdrachten ter voorbereiding op certificering
  • Bespreking van casestudies en praktijkvoorbeelden

 

Over de opdrachten

Naast de opleidingsdagen zelf, vormen de praktijkopdrachten een essentieel onderdeel van je leertraject. Deze opdrachten zijn bedoeld om je te helpen groeien en je competenties als stress- en burn-out coach te versterken.

De praktijkopdracht omvat het voeren van authentieke coachingsgesprekken met oefen-coachees. Voor elk gesprek schrijf je een reflectie waarin je dieper ingaat op je eigen handelen en leerproces.

Daarnaast staat er presentatie van je persoonlijk ontwikkelingstraject op het programma waarin je terugblikt op je leerproces en vooruitblikt op hoe en wat je nog verder wil laten ontkiemen. Deze presentatie wordt ondersteund door jouw persoonlijke reflecties naar aanleiding van de coachingsopdracht en de diverse opdrachten naar aanleiding van de opleidingsdagen.

Gedurende de opleiding houd je je persoonlijk onwikkelingstraject bij en stel je een plan op waarin je je verdere groeitraject uitstippelt.

Verder dien je ook een opdracht te vervullen in het kader van de certificatiedag (dag 7) waarbij je kan aantonen dat je ook zelf op maat van coachees en op maat van het moment in het begeleidingsproces over de gepaste tools kan beschikken als lerende professional.

In aanvulling op de reguliere lesdagen worden deelnemers aangemoedigd om zich te organiseren in intervisiegroepen. Tijdens deze bijeenkomsten  met één of meerdere buddies reflecteer je samen op jullie leerproces en functioneren als coach. Er is ruimte om ervaringen te delen, competenties te oefenen, elkaar te observeren en constructieve feedback te geven. Deze intervisiegroepen bieden een waardevolle gelegenheid om je ontwikkeling te verdiepen en te versterken. Om het maximale uit je leertraject te halen, wordt dus verwacht dat je tussen de lesdagen door actief aan de slag gaat met de geleerde vaardigheden.

Je dient voor bovenstaande opdrachten voldoende tijd te reserveren -  +/-40 uur - om tussen de verschillende lesdagen door actief aan de slag te gaan met de geleerde vaardigheden als stress- en burn-out coach, zodat je het geleerde ook effectief kan toepassen in de praktijk.

Na het succesvol voltooien van de opleiding en de bijbehorende opdrachten ontvang je een certificaat. Zonder het afronden van de opdrachten ontvang je een attest van deelname. 

 

Over de leeromgeving

In onze online leeromgeving worden de deelnemers voorzien van een uitgebreide gereedschapskoffer aan leermiddelen om het leerproces mee te ondersteunen en te verrijken. Elke deelnemer krijgt toegang tot een verscheidenheid aan leermaterialen, waaronder:

  • de up-to-date syllabus die de belangrijkste concepten en inhoud van de opleiding omvat.
  • uitgebreide presentaties per lesdag
  • een toolbox met een brede scope aan instrumenten, waaronder vragenlijsten, coaching formats en (online) bronnen die speciaal zijn ontworpen om het leerproces te ondersteunen
  • praktische tips en suggesties om de geleerde concepten in de praktijk toe te passen
  • ondersteunend materiaal voor de opdrachten

 

Doelgroep

De opleiding richt zich tot een diverse groep professionals die betrokken zijn bij het ondersteunen van individuen en organisaties in stressgerelateerde situaties. Deze omvatten:

  • professionals die zich als interne of externe coach toeleggen op (team)coaching binnen organisaties
  • professionals werkzaam in Human Resources, die zich willen specialiseren in stresspreventie en burn-out begeleiding binnen hun organisatie.
  • leidinggevenden die een rol spelen in het creëren van een gezonde werkomgeving en het ondersteunen van teamleden bij stressgerelateerde uitdagingen.
  • de diverse groep van mensen die met mensen werken én reeds een eerste ervaring hebben met het begeleiden van mensen zoals psychologen, preventie-adviseurs, loopbaancoaches, maatschappelijk werkers, huisartsen, trainers van soft skills in organisaties, stafmedewerkers werkzaam in risicosectoren zoals onderwijs en zorg.

Voor deze opleiding is geen specifieke voorkennis vereist op het gebied van stress- of burn-out begeleiding. Er wordt een minimaal bachelor denkniveau verwacht, samen met een eerste ervaring in coaching of begeleiding. Het volgen van een basistraining coaching wordt aanbevolen voor wie die nog geen ervaring heeft in dit domein.

 

Lesgever

Ida Veldeman is naast docent aan de Arteveldehogeschool ook een zelfstandige (team)coach, traumatherapeut en ervaren trainer met een uitgebreide achtergrond in stressmanagement, burn-out preventie en persoonlijke ontwikkeling. Als docent aan de Arteveldehogeschool gaf ze onder meer les in vakken als Coaching, Werken met teams, Werken in teams en Organisatiedesign. Vanuit haar passie voor het begeleiden van professionals deelt ze graag haar kennis en expertise met toekomstige coaches en HR-professionals. Haar focus op de groei van mensen vormt de rode draad doorheen haar werk.

Met jarenlange ervaring in het trainen en coachen van professionals in verschillende organisaties, heeft Ida een stevige reputatie opgebouwd als expert in haar vakgebied. Ze heeft talloze medewerkers en leidinggevenden begeleid bij het versterken van hun weerbaarheid tegen stress en werkdruk. Haar brede kennis en ervaring stellen haar in staat om een divers scala aan ervaringsgerichte methodieken en benaderingen toe te passen in haar werk.

Ida Veldeman is geaccrediteerd als Professional Certified Coach (PCC) bij het International Coach Federation (ICF), wat haar bekwaamheid en toewijding aan professionele standaarden onderstreept. Als trainer, coach, supervisor en voormalig leidinggevende heeft ze zich reeds gedurende vele jaren ingezet voor de ontwikkeling van trainers, HR-managers, coaches, consultants en managers, zowel binnen non-profit als profit organisaties.

Als lid van de Vereniging voor Stress en Burn-out Coaches (VESB) blijft Ida op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en best practices op het gebied van stressmanagement en burn-out preventie. Haar expertise strekt zich ook uit tot loopbaanbegeleiding, waarbij ze zowel individuen als organisaties ondersteunt bij het navigeren door professionele uitdagingen en veranderingen.

 

Enkele getuigenissen uit bevragingen naar feedback 2022-2024:

“Ik vind de opleiding Stress & Burn out aan de Arteveldehogeschool erg fijn, een goeie mix van theorie en concrete oefeningen en het gaat veel dieper dan ik op voorhand dacht. De holistische én wetenschappelijk onderbouwde visie op stress en burn-out spreekt me erg aan, en ik voel dat ik een hoop extra tools en structuur ter beschikking heb gekregen om mijn praktijk als energetisch coach op verantwoorde wijze verder uit te bouwen. Ook in mijn beroep als muzikant en bij het lesgeven aan jonge professionele muzikanten kan ik deze broodnodige kennis doorgeven ter preventie. Het zijn ook erg leuke lessen en de groep wordt op zeer veilige en empathische manier gehouden door Ida Veldeman.”

An P.

 

“Een fantastische opleiding om alle details rond stress en burn-out te leren, te beleven en te ervaren! De opleiding is enorm breed en goed opgebouwd en onderbouwd. Had ik deze maar jaren eerder gevolgd, dan had ik elders minder opleidingen dienen te volgen. Bedankt aan de lesgeefster Ida Veldeman en de Arteveldehogeschool om dit in te richten! Ik hoop dat er nog veel mensen dit mogen leren, beleven en ervaren!”

Ilse H.

 

“Ik kom als psychotherapeut veelal in aanraking met mensen in burn-out of andere hulpvragen met onderliggende burn-out klachten/vermoeden. Wat ik het meeste apprecieerde aan deze opleiding is de aanreiking van verschillende tools, de afwisseling tussen theorie en oefeningen en de bewuste keuze voor een kleinere groep studenten. De lesgever, Ida Veldeman, heeft een zeer uitgebreide kennis over het thema en heeft deze kennis ook helder overgebracht in haar cursusmateriaal en in haar lessen. Je hebt op het einde van de lessenreeks een leidraad én een schatkist aan tools om met cliënten aan de slag te kunnen. Heel praktijkgericht ook!”

Sarah C.

 

Voor mij is dit de juiste balans tussen theoretisch kader en interactieve sessies. De transfer naar je eigen groeipad en waar je zelf op persoonlijk vlak als professional tegenaan loopt krijgen de juiste aandacht. Je staat stil bij wat je nodig hebt om sterker en veerkrachtiger te worden, niet overbodig als begeleider van mensen met stressgerelateerde klachten. Een opleiding voor jezelf en voor het werken met anderen. Ida is in mijn ervaring bovendien een zeer gedreven docente die perfect haar balans gevonden heeft tussen empathie en afstand creëren waardoor ze niet ingaat (of voortdurend aandacht geeft) aan individuele casussen. Ik heb genoten van elk moment :-) en vooral veel inzicht verworven!

Sven O.

 

“Ik ben als klinisch psycholoog al jaren op zoek naar een gestructureerde aanpak rond preventief werken rond stress en burnout. Ik zag 'door het bos de bomen niet meer'. De opleiding had een mooi kader en was goed gefaseerd. Ik heb enorm veel bouwstenen, onderbouwde tools en vooral een kapstok meegekregen om nu mijn coaching sessies aan op te hangen. Iets wat ik voordien niet had.”

Martien L.

 

“Deze bijscholing is naar mijn mening bijzonder interessant voor alle sectoren, maar om verschillende redenen. In de ‘zachte’ sector waarin ik tot nu toe heb gewerkt op verschillende plekken en waarin veel van mijn vrienden werkzaam zijn, heb ik helaas al heel veel voedingsbodem gezien waar stress en burn-out kunnen ontwikkelen. Veel te beperkte budgetten voor degelijke omkadering, helaas ook vrij veel onduidelijk management, onbezoldigde vrijwilligers die een belangrijke werkgeversrol dienen in te nemen in de raden van bestuur in bijvoorbeeld de wijkgezondheidscentra,...winstbejag en onderbezetting bij woonzorgcentra, onmenselijke budgettaire afslanking in de sector voor mensen met een beperking, hervormingen in het onderwijs waarbij docenten zo goed als niet worden betrokken,....er is helaas werk aan de winkel op vele niveau’s. Het zou fijn zijn mocht deze opleiding ‘Aanpak en begeleiding van stress en burn-out’ een soort van ‘opgelegde’ materie worden voor mensen die in directie- of coördinerende functies komen te staan.”

Els VdB

 

00
Dagen
00
Uren
00
Minuten
00
Seconden
DATUM(S)
maandag 25 augustus 2025 09:00-17:00
dinsdag 26 augustus 2025 09:00-17:00
woensdag 27 augustus 2025 09:00-17:00
donderdag 28 augustus 2025 09:00-17:00
vrijdag 29 augustus 2025 09:00-17:00
vrijdag 19 september 2025 09:00-17:00
vrijdag 17 oktober 2025 09:00-17:00
DOELGROEP(EN)
medewerkers, studenten & externen
COMPETENTIES
Coachen
CONTACT
LOCATIE
SAB
DEEL DIT EVENEMENT