Inhoud
Je leert hoe je gericht observeert, diagnosticeert en effectieve behandeldoelen opstelt, met oog voor het kind én de ouders. Aan de hand van casussen, video-observaties en rollenspellen oefen je het herkennen van preverbale en vroegverbale functies en ontwikkel je passende interventies. Ook besteden we aandacht aan samenwerking met ouders. Deze cursus biedt je concrete handvatten en actuele kennis om jouw therapie nóg effectiever te maken. Er worden maximaal 16 deelnemers toegelaten.
Cursisten werken doorheen de drie dagen aan een eigen casus. Dit vraagt de nodige voorbereidingsuren tussen de cursusdagen.
Werkvorm
De cursus biedt een goede mix van theorie en praktijk en is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en 'best practices'. De theorie wordt geïllustreerd aan de hand van videofragmenten en casuïstiek, met uitleg van de docent en veel aandacht voor recente ontwikkelingen. Je oefent met communicatieve speltherapie en krijgt feedback van de docent.
Programma
Dag 1 - 09/01/2026
Dag 2 - 06/02/2026
Dag 3 - 27/02/2026
Tijdsinvestering
21 contacturen en 43 uren in zelfstudie. De zelfstudie houdt in: een casus of een beroepsproduct uitwerken onder begeleiding van de lesgever. Daarnaast dienen er een aantal concrete voorbereidingen te gebeuren i.f.v. de lesdag.
Doelgroep
Deze driedaagse cursus is bestemd voor afgestudeerde logopedisten die werken met kinderen met een verlate taal- of communicatieaanvang, die nog niet of nauwelijks spreken. Dit betreft logopedisten die doen aan diagnose en behandelen van de jongste peuters en kleuters met een communicatieve beperking, op zichzelf staand of als gevolg van een andere stoornis.
Lesgever
Brigitte M. Decuyper
Brigitte is logopedist-linguïst met een vrijgevestigde praktijk in Nieuwegein/Houten. Na haar studie Algemene Taal- en Letterkunde aan de Vrije Universiteit Brussel, behaalde zij een Master in Taalwetenschap en rondde ze haar lerarenopleiding af. Brigitte startte haar loopbaan als linguïst in een taaltechnologiebedrijf en werkte later als product marketing manager en verantwoordelijke voor PR en communicatie in diverse IT-bedrijven. De interesse voor taal en taalontwikkeling bleef echter groot en daarom koos zij in 2005 alsnog voor de opleiding logopedie aan de Hogeschool Utrecht. Zij behandelt voornamelijk zeer jonge niet of nauwelijks sprekende kinderen alsook kinderen met ernstige taal- en spraakstoornissen. Daarnaast is zij preverbale logopedist en post-HBO-docent aan Hogeschool Utrecht.
E-mailadres: CT1@logopedielingua.nl