Inhoud
Tijdens deze online openlesdag van het postgraduaat leerstoornissen wordt het theoretisch kader rond intelligentie toegelicht. Het CHC-model wordt voorgesteld en geïntegreerd met het informatieverwerkingsmodel om inzicht te bieden in hoe cognitieve vaardigheden het leren in de dagelijkse praktijk beïnvloeden. Dit wordt geïllustreerd aan de hand van de WISC-V en eventueel de CoVaT 9½-20, met als doel logopedisten praktische handvatten te bieden voor het opstellen van adviezen aan de hand van intelligentiemeting binnen hun begeleiding. Er wordt gekoppeld aan casusvoorbeelden.
Programma
Online lesdag via Microsoft Teams. We starten om 9u30 stipt en ronden af om 12u30.
Deze online lesdag wordt niet opgenomen en kan dus niet op een later tijdstip worden bekeken.
Lesgever
Marlies Tierens (PhD) is onderzoeker bij de onderzoeksgroep Mens en Welzijn en docent psychodiagnostiek aan Thomas More. Ze geeft vormingen over het CHC-model en vertaalt dit naar praktijkgerichte adviezen. Als onderzoeker werkt ze mee aan de ontwikkeling van de COVAT-reeks en aan het Europees project Equity in Gifted Education, gericht op het herkennen van cognitief talent bij diverse leerlingen en het versterken van hun schooltaal. Daarnaast is ze zelfstandig psycholoog, gespecialiseerd in diagnostiek en begeleiding van cognitief sterke kinderen en jongeren, en in eetproblematiek.