Gebaren met morfosyntaxis

VRIJDAG 11 OKTOBER 2024
Personen met taalstoornissen ondervinden vaak moeilijkheden met morfosyntaxis. Het GMS (gebarensysteem voor morfosyntaxis) is het eerste gebarensysteem waarbij elk functiewoord in een zin ondersteund kan worden met een gebaar. Door het gebruik van GMS als therapeut creëer je een extra kanaal van informatie. De cliënt krijgt de zinsvolgorde visueel te zien aan de hand van gebaren. Hierdoor is hij/zij in staat om volledig zelfstandig een zin te vormen met correcte morfosyntaxis.

Inhoud

Tijdens deze workshop wordt de normale ontwikkeling van morfosyntaxis kort geschetst. Nadien gaan we concreet aan de slag met het aanleren van de verschillende gebaren aan de hand van videobeelden en casuïstiek. Er is voldoende ruimte voorzien om de gebaren concreet in te oefenen.

Doelgroep

Mogelijke doelgroepen waarbij het GMS een meerwaarde kan betekenen zijn: kinderen/jongeren met dysfasie, anderstaligen, STOS, kinderen met een vertraagde taalontwikkeling, mentale retardatie, enz. De cliënt hoeft de gebaren niet zelf uit te voeren. Goede motorische vaardigheden zijn dus niet noodzakelijk om met het GMS te werken. Visuele gerichtheid daarentegen is wel een noodzaak.

Lesgevers

• Leonie Vercruysse, logopediste MFC Sint-Lodewijk, Hogeschool Gent
  • Anaïs Ameye, logopediste MFC Sint-Lodewijk, privé praktijk

Kostprijs