Inhoud
In deze praktische workshop krijg je een antwoord op bovenstaande vragen. Je krijgt een goed beeld over de stottercontroletechnieken die op dit moment voor Evidence Based behandeling in aanmerking komen. Je oefent elke techniek kort in. Je kent de verschillen bij toepassing voor verschillende leeftijdsgroepen zowel qua aanbreng, werkvormen en gebruikte methodieken en leerprincipes.
Programma
Voormiddag: situeren en definiëren van de termen. Je beredeneert hoe je de keuze voor deze technieken linkt aan de hulpvraag van de cliënt.
Differentiëren van verschillende leeftijdsgroepen: peuters en kleuters (1), lagereschoolkinderen en pubers (2) en adolescenten en volwassenen (3). Per leeftijdsgroep bedenken we criteria voor klinisch redeneren om deze technieken op te nemen in het behandelplan. We bepalen aan de hand van enkele casussen waar deze technieken in het behandelplan passen. We staan stil bij de uitdagingen voor elke leeftijdsgroep.
Namiddag: op basis van bovenstaande criteria en klinische redeneringen oefenen van de technieken.
Lesgever
Veerle Waelkens is gecertificeerd European Fluency Specialist. Haar passies zijn de behandeling van (zeer) jonge kinderen die stotteren en complexe spraakklankstoornissen, met name Spraakontwikkelingsdyspraxie. Ze heeft ook verschillende publiciaties over deze onderwerpen.
Veerle startte haar loopbaan in een multidisciplinair revalidatiecentrum (CAR Ter Eecken, Oudenaarde). Ze specialiseerde in ‘stotteren+’ (stotteren en comorbide aandoeningen zoals ADHD, ADD ASS, Down-Syndroom). Ze is docent aan de Arteveldehogeschool. Daarnaast doceert ze en coacht ze studenten van het Europees postgraduaat ESS: (ESS Course • European Stuttering Specialization). Veerle heeft een privépraktijk waar ze werkt met personen met volgende stoornisgroepen: stotteren, broddelen, selectief mutisme, spreekangst en spraakontwikkelingsdyspraxie bij kinderen. Veerle Waelkens - Gespecialiseerde logopedie (st-st-stotteren.com). Ze geeft workshops en lezingen over Mini-KIDS, KIDS, broddelen, spraakontwikkelingsdyspraxie. Sinds 2022 is Veerle ook betrokken bij het onderzoeksproject TreatPaCS: TreatPaCS – Treatment for preschool age children who stutter
KCE-201257: Treatment for preschool agechildren whostutter: a randomised, multicentre, non-inferiorityparallel group pragmatictrial with Mini-KIDS, social cognitivebehaviour treatment and the LidcombeProgram - TreatPaCS| KCE (fgov.be)
Doelgroep
Stottertherapeuten en logopedisten met ervaring in stottertherapie