Inhoud
Startend vanuit casuïstiek en beschikbare evidentie trachten wij kennis en inzicht te bieden in de complexe problematiek van de voedingsproblemen bij jonge kinderen. Onze docenten hebben een jarenlange ervaring in deze problematiek. Hoor- en interactieve werkcolleges worden afgewisseld met praktische oefeningen.
Programma
Volgende inhouden komen aan bod tijdens de opleiding:
Via een voorbereidingsopdracht verdiep je jouw kennis in de structuren (anatomie) die aan de basis liggen van het slikken en de fysiologie ervan.
Doelgroep
Je hebt als logopedist ervaring met of een bijzondere interesse in het werken met baby's en jonge kinderen (al dan niet met een ontwikkelingsstoornis) en je bent bereid een casus uit te werken uit de eigen werkomgeving of videomateriaal aan te leveren m.b.t. de normale ontwikkeling van het eten en drinken. Je bent bereid actief deel te nemen aan de bijeenkomsten.
Lesgevers
Marleen D'hondt
Logopedist met een ruime expertise in eet- en drinkproblemen bij baby’s en jonge kinderen. Senior Bobath/NDT - tutor en erkend door de EBTA. Zij volgde de prelogopediecursus (Mueller), cursussen in Sensorische Integratie, specialiseerde zich verder in NOMAS (Marjorie Palmer), EFS (Suzanne Thoyre) en SOFFI (Erin Sundseth Ross) en volgde verschillende opleidingen bij Joan Arvedson. Ze was werkzaam als docent in de opleidingen Bachelor in de logopedie en de audiologie en vroedkunde aan de Arteveldehogeschool en maakt deel uit van het multidisciplinair team van de dienst gastro-enterologie en voeding van het kinderziekenhuis Prinses Elisabeth (UZ Gent).
Dr. Pauline de Bruyne
Kliniekhoofd, kindergastro-enteroloog UZ Gent. Specialisatie in maag-, darm- en leverziekten en voedingsproblemen bij kinderen.
Veelgestelde vragen
Naar welke doelgroep is de cursus gericht?
De cursus is gericht op logopedisten met ervaring met of een specifieke interesse in baby's en jonge kinderen al dan niet met ontwikkelingsstoornissen. Als deelnemer ben je bereid een casus uit te werken uit de eigen werkomgeving of videomateriaal aan te leveren m.b.t. de normale ontwikkeling van het eten en drinken. Je bent bereid actief deel te nemen aan de bijeenkomsten.
Is de inhoud ook van toepassing bij personen met een ernstig mentale beperking (vaak al geen jonge kinderen meer). Of is dit toch echt voornamelijk gericht op normale ontwikkelende kinderen?
Uiteraard wordt er stilgestaan bij de normale ontwikkeling en de anatomie/fysiologie van het slikken, vermits dit de standaard is bij de analyse van eet- en drinkproblemen. Er wordt een hele dag besteed aan de motorische aspecten bij eetproblemen. Daarnaast gaat ook veel aandacht uit naar sensorische problemen en het ontstaan van aversies. Al deze thema’s zijn ook terug te vinden binnen de populatie personen met een cognitieve en/of meervoudige beperking.
We moeten een casus uitwerken van een kind met eet- en drinkproblemen. Gaat dit dan over een normaal ontwikkelend kind? Of mag de casus ook gaan over een kind uit het buitengewoon onderwijs?
Uiteraard mag de casus gaan over een kind met eet- en drinkproblemen en een ontwikkelingsproblematiek. Het is juist binnen deze populatie dat eet- en drinkproblemen het meest voorkomen. Het kind mag ouder zijn dan twee jaar wanneer het gaat om een kind met een ontwikkelingsstoornis. Als je geen patiënten binnen de praktijk kan vinden dan is er een opdracht m.b.t. de normale ontwikkeling van jonge kinderen. Hiervoor kan je een beroep doen op jonge kinderen uit je ruime omgeving.
Mag de casus ook gaan over een OFMT-cliënt?
De basiscursus OMFT en de verdiepingscursus OMFT richten zich op een andere populatie dan de ‘Intensieve cursus eet- en drinkproblemen bij baby’s en jonge kinderen’. Bij de 'Intensieve cursus eet- en drinkproblemen bij baby’s en jonge kinderen’ vertrekt men vanuit de beperkingen in de activiteit eten en drinken. Het is dus geen cursus OMFT bij baby’s en kleuters. De casus die je dient voor te bereiden is een casus m.b.t. en jong kind met eet- en drinkproblemen (of een iets ouder kind met een ontwikkelingsleeftijd ver beneden zijn chronologische leeftijd).
Ik werk momenteel (nog) niet met deze problematiek dus zal geen casus kunnen voorleggen. Is dat een probleem?
In elke cursus zijn enkele personen toegelaten die geen ervaring hebben met kinderen met eet- en drinkproblemen. Deze cursisten krijgen dan een aangepaste videotaak m.b.t. de normale ontwikkeling van de eet- en drinkvaardigheden. Je kunt hiervoor video’s gebruiken van de cliënten die je begeleidt (op voorwaarde dat de ouders toestemming geven).
Ik wil me eigenlijk meer toeleggen op prelogopedie. Is deze cursus dan ook geschikt?
In de cursus komen alle aspecten (motoriek, sensoriek, structuren, gedrag … ) van eten en drinken aan bod. De cursus focust op de problemen met eten, drinken en slikken en niet op het preverbale aspect (communicatie, taal).
Wordt in de cursus ook aandacht geschonken aan de preverbale logopedie/stimuleren taal/… los van eet- en drinkproblemen?
De intensieve week eet- en drinkproblemen focust op de eet- en drinkproblemen en leidt tot wat men in Nederland een ‘prelogopedist’ noemt. Je kunt de doelstellingen en inhouden terugvinden op de webpagina. De preverbale ontwikkeling komt hier niet aan bod.
Kan ik van mijn eigen kind opnames maken en meebrengen naar de opleiding?
Breng gerust materiaal van je eigen kind mee. Het is niet de bedoeling om dit te bespreken, maar om mee aan de slag te gaan a.d.h.v. de gepresenteerde inhouden.
Ben je na het volgen van deze cursus in staat om te behandelen of dienen er nog bijkomende cursussen gevolgd te worden om effectief te kunnen behandelen?
Met eenvoudige casussen kun je aan de slag gaan. Complexe casussen of specifieke problematieken vragen soms meer uitdieping (bv. prematuren, motorische stoornissen).