Inhoud
Uit onderzoek blijkt dat mensen met een verstandelijke beperking een verhoogd risico lopen op psychische stoornissen. De prevalentie van psychische stoornissen bij deze populatie is significant hoger dan bij de algemene bevolking. Veel voorkomende psychische aandoeningen zijn depressie, angststoornissen, autisme spectrum stoornissen en gedragsstoornissen (Einfeld, Ellis and Emerson, 2011).
Binnen de doelgroep verstandelijke beperking, zien we het aantal personen met een psychische kwetsbaarheid jaar na jaar stijgen. Het in kaart brengen van de persoon zijn kwetsbaarheid en de moeilijkheden die hierbij ervaren worden, blijkt een hele uitdaging te zijn. Factoren zoals de intellectuele onderontwikkeling, de psychosociale maskering, het congnitief verval en gedrag van de persoon hebben een enorme invloed op het diagnostiseren van een psychische kwetsbaarheid bij personen met een verstandelijke beperking (Došen, 2005).
Omwille van het communicatieve karakter, speelt gedrag een cruciale rol in zowel de diagnostiek als de behandeling van psychische kwetsbaarheden bij personen met een verstandelijke beperking. Vanuit ergotherapeutisch standpunt proberen we dit gedrag binnen activiteiten te observeren en te analyseren om zo tot een conclusie te komen over de noden en de behoeften van een persoon. Het begrijpen van wat een persoon probeert te communiceren door middel van hun gedrag kan leiden tot betere ondersteuning en behandeling (Sturmey, 2007).
Deze vorming wil een inzicht meegeven omtrent de specifieke kenmerken van een psychische kwetsbaarheid bij personen met een verstandelijke beperking. Daarnaast zal er ingezoomd worden op het gebruik van betekenisvolle activiteiten als observatie- en behandelingstool.
Programma
10u00 – 10u10 Kennismaking en inleiding
10u10 – 11u30 Webinar
11u30 – 12u00 Tijd voor vragen
Doelgroep
Zorgverleners werkzaam bij personen met een verstandelijke beperking
Lesgevers
Jolien Braeckman is een ergotherapeute met een voorliefde voor geestelijke gezondheidszorg. Na het behalen van haar Bachelor in de ergotherapie en haar Master in de ergotherapeutische wetenschappen startte ze als doctoraatsstudent aan de UGent. Na haar opleiding ging ze eerst aan de slag bij mensen met angst- en stemmingsproblematieken. Momenteel combineert ze haar doctoraat met een leiding gevende functie in een wijkgezondheidscentrum te Gent. Binnen haar werk staan zelfmanagement en het (terug) uitvoeren van betekenisvolle activiteiten centraal.
Christophe Wille is Bachelor in de ergotherapie en Master in de ergotherapeutische wetenschappen. Daarnaast bekwaamde hij zich verder in innovatief verandermanagement in de gezondheidszorg. Voor zijn aanstelling als docent en onderzoeker aan de Arteveldehogeschool was Christophe leidinggevende in een organisatie voor mensen met een verstandelijke beperking. Binnen zijn lesopdrachten is het internationale perspectief niet ver te zoeken. Op gezette tijdstippen gaat Christophe presentaties, lessen en workshops geven in het buitenland. Het lesgeven combineert hij momenteel met een doctoraatsonderzoek aan de Universiteit Gent, meer specifiek aan de faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen. Het doctoraatsonderzoek is getiteld “Meaningful Activities 4 All” (MA4A). Een onderzoek waarin Christophe probeert de begeleiders van mensen met een verstandelijke beperking te ondersteunen in het mogelijk maken van betekenisvolle activiteiten. Sinds 2023 is Christophe aangesteld als praktijkassistent aan de faculteit revalidatiewetenschappen, specialisatie ergotherapeutische wetenschappen
Praktische informatie
Online van 10u00 - 12u00 via Microsoft Teams
De link om deel te nemen krijg je enkele dagen voordien via mail toegestuurd.
1 inschrijving = 1 deelname
Wens je met meerdere personen van dezelfde organisatie deel te nemen? Neem even contact met ons op: sarah.blancke@arteveldehs.be
Deelnamevoorwaarden webinar
Persoonlijke inschrijving
De webinar is bedoeld voor individueel gebruik. Per inschrijving mag slechts één deelnemer het webinar volgen. De toegangslink is persoonlijk en mag niet worden gedeeld met anderen.
Eer en geweten verklaring
Door zich in te schrijven, verklaart de deelnemer op eer en geweten dat hij/zij de toegangslink niet zal delen met derden die niet zijn ingeschreven voor deze webinar. Dit is om de kwaliteit en exclusiviteit van het evenement te waarborgen.
Verantwoordelijkheid bij misbruik
Het delen van de persoonlijke toegangslink met niet-geregistreerde personen kan leiden tot uitsluiting van deelname en eventuele toekomstige webinars.
Referenties
Sturmey, M. J. (2007). Behavioral assessment and intervention for individuals with intellectual disabilities: A comprehensive review. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 20(5), 450-463.
Einfeld, S. L., Ellis, L. A., & Emerson, E. (2011). Comorbidity of intellectual disability and mental disorder in children and adolescents: A systematic review. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 36(2), 137-143.